Nasz Sklep używa Cookies i innych technologi w celu polepszania dopasowania oferty dla Ciebie. Informacje zebrane za pomocą tych technologi wykorzystujemy w celach marketingowych i analitycznych. Korzystając z serwisu wyrażasz jednocześnie zgodę na wykorzystanie plików Cookie. Szczegółowe informacje na temat Cookie oraz regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną dla naszej strony znajdziesz klikając na przycisk "Więcej informacji".
Zajęcia dydaktyczno wyrównawcze w 1, 2, 3 klasie, lub przedszkolu - czym są, na czym polegają i dla kogo są przeznaczone?
Wyjaśniamy, co to są zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze i jakie są ich najważniejsze założenia oraz cele.
Zajęcia dydaktyczno wyrównawcze - co to jest i na czym właściwie polegają?
Kiedy nasza pociecha rozpoczyna swoją przygodę w edukacji w szkole podstawowej, jest to bez wątpienia ogromny przełom w jej dotychczasowym życiu.
Choć wydawać by się mogło, że nauka w pierwszych trzech klasach jest łatwa i przyjemna, to nie zawsze jest tak w praktyce. Szczególnie może być trudna dla dziecka, które ma pewne kłopoty z opanowaniem materiału z aktualnie obowiązującej podstawy programowej na wczesnoszkolnym etapie edukacji, a także z przyswojeniem niezbędnych umiejętności bądź ich większego usprawnienia. Jednak od wielu lat w szkołach istnieje coś takiego jak tzw. zajęcia dydaktyczno wyrównawcze - klasa 1 – 3 jest nimi przeważnie objęta, aby dać każdemu uczniowi szansę osiągnięcia satysfakcjonujących sukcesów w nauce.
Oczywiście nie dotyczą one wyłącznie dzieci w wieku wczesnoszkolnym, bo i na późniejszych etapach nauki również bywają one realizowane dla uczniów, którzy potrzebują wsparcia w zdobywaniu bardziej zaawansowanej wiedzy. Niemniej w niniejszym artykule skoncentrujemy się przede wszystkim na zajęciach dydaktyczno wyrównawczych w klasach od 1 do 3 i wyjaśnimy, czy w przedszkolach są także prowadzone. Dobrze jest wiedzieć, jakie przyświecają im najważniejsze cele oraz mieć pojęcie o tym, w jaki sposób są one najczęściej prowadzone.
Zagadkowe zajęcia dydaktyczno wyrównawcze – definicja, którą warto znać
Drewniana układanka montessori koraliki. Zobacz, jaka jest fajna!
Najprościej można zdefiniować zajęcia dydaktyczno wyrównawcze jako w głównej mierze profesjonalną pomoc dla uczniów, którzy mają widoczne problemy z nauką (wczesno)szkolną i opanowaniem podstawowych umiejętności potrzebnych do przyswojenia wiedzy z tzw. podstawy programowej. Dla przykładu kluczowe są tutaj kompetencje związane z czytaniem, pisaniem oraz liczeniem. Warto przy tym dodać, że są to specjalne zajęcia wspomagające, które są udzielane w państwowej placówce w ramach tzw. pomocy psychologiczno – pedagogicznej, określone przepisami w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej.
-
Z pewnością zapoznanie się z definicją zajęć dydaktyczno – wyrównawczych pozwala lepiej zrozumieć ich fundamentalne cele, które im przyświecają.
-
Zdecydowanie jest to nieocenione wsparcie dla dzieci na etapie wczesnoszkolnej edukacji, zwłaszcza gdy pojawiają się u nich trudności ze zdobyciem niezbędnych umiejętności, albo po prostu potrzebne jest ich lepsze usprawnienie.
-
Problemy z czytaniem czy pisaniem mogą w znaczącym stopniu odbić się na nauce i wręcz uniemożliwić ją. A niewątpliwie najbardziej tzw. braki edukacyjne są zauważalne w pierwszej klasie szkoły podstawowej, do której przychodzą dzieci z różnym poziomem wspomnianych wyżej umiejętności.
-
W związku z tym u wielu rodziców pojawi się pewnie dylemat, czy zajęcia dydaktyczno wyrównawcze są obowiązkowe dla każdego ucznia z klasy 1-3? Innymi słowy: czy moje dziecko jest zobligowane do uczęszczania na nie?
Dla kogo zajęcia dydaktyczno wyrównawcze są tak naprawdę adresowane?
Generalnie zajęcia dydaktyczno wyrównawcze w klasach 3 – 1 nie są wpisane w standardowy plan lekcji, który jest obowiązkowy dla każdego dziecka. Oznacza to, że udział ucznia w nich jest dobrowolny. Jedynie wymagana jest pisemna zgoda rodzica lub opiekuna prawnego dziecka, żeby mogło ono korzystać z tego rodzaju wsparcia w zakresie specjalistycznej pomocy psychologiczno – pedagogicznej
Warto przy tym dodać, że korzystać z niego mogą wszyscy uczniowie. Jednak w szczególności zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze są przeznaczone w pierwszej kolejności dla dzieci, które mają widoczne trudności w edukacji. Przeważnie wynikają one z braków lub niedostatecznych umiejętności (np. językowych czy komunikacyjnych), których pociecha nie była w stanie z różnych względów nabyć w przedszkolu:
-
Z jednej strony mogło to być spowodowane nieprawidłowościami w rozwoju dziecka lub wystąpieniem w nim opóźnień, które tego typu zajęcia pozwalają nadrobić.
-
A z drugiej: przyczyną tego stanu rzeczy może być także niepełnosprawność pod względem intelektualnym lub fizycznym, a także i problemy natury psychicznej oraz emocjonalnej.
-
Oprócz tego równie istotna jest kwestia zdrowia dziecka, zwłaszcza gdy choruje ono przewlekle albo ma stwierdzone schorzenia o podłożu genetycznym, które mogą narażać je na powstanie braków edukacyjnych. Chociażby z powodu częstej nieobecności na lekcjach w szkole.
-
Ponadto wpływ na to mają również trudna sytuacja w rodzinie ucznia, która ma miejsce w przypadku śmierci jednego z opiekunów albo przy rozwodzie jego rodziców.
Wszystkie wymienione wyżej czynniki mogą powodować znaczące problemy z przyswojeniem sobie przez ucznia materiału z podstawy programowej w klasach od 1 do 3. Niemniej zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze są przeznaczone dla dzieci z widocznymi trudnościami w nauce, które mają problemy z czytaniem, pisaniem i liczeniem, ale nie wyłącznie. Szczególnie zalecane są dla uczniów z orzeczeniem dysleksji oraz towarzyszącej jej nierzadko:
-
dysortografii, obejmującej trudności z bezbłędnym zapisem słów pod kątem ortograficznym;
-
dysgrafii, która dotyczy niewyraźnego pisma odręcznego;
-
dyskalkulii, czyli problemów związanych z matematyką.
Standardowe zajęcia dydaktyczno wyrównawcze – cele i założenia, na jakich się one opierają:
Magnetyczna tablica moich obowiązków. Nagradzaj dobre zachowanie.
Jak sama nazwa tych zajęć wskazuje, ich najważniejszym zadaniem jest pomoc uczniom z trudnościami w nauce i wyrównanie tzw. braków edukacyjnych, które się do tego przyczyniają.
-
Jest to kompleksowe wsparcie dziecka z problemami dydaktycznymi, aby ułatwić mu zarówno przyswojenie, jak i utrwalenie wiedzy z obowiązującej na etapie wczesnoszkolnym podstawy programowej w klasach od 1 do 3. Szczególnie w tym zakresie, w jakim występują zauważalne kłopoty.
-
Dlatego bardzo istotne jest przeprowadzenie rzetelnej diagnozy przez nauczyciela wychowawcę i wyodrębnienie w niej obszarów, które są problematyczne i wymagają podjęcia specjalnych działań.
Oprócz tego zajęcia dydaktyczno wyrównawcze w klasach 2 i 3, a zwłaszcza w 1, polegają na wsparciu ucznia w zdobywaniu lub usprawnieniu podstawowych umiejętności, które są niezbędne do nauki w szkole, a także potrzebne do właściwego funkcjonowania w placówce.
-
Warto przy tym zwrócić uwagę na jeszcze jeden istotny fakt. A mianowicie: zajęcia dydaktyczno wyrównawcze w klasach 3 – 1 są potrzebne, aby dziecko jako uczeń mogło w pełni realizować swój potencjał w szkole.
-
Inaczej kłopoty z uczeniem się i przyswajaniem wiedzy mogą nie tylko wywołać znaczące braki w podstawowej edukacji pociechy. Ale i również w pewnym stopniu przyczynić się do pojawienia się u dziecka problemów z zaniżoną samooceną i poczucia bycia gorszym od swoich rówieśników, a także nie radzeniem sobie z silnymi emocjami.
A zatem zajęcia dydaktyczno wyrównawcze w szkole są prowadzone głównie w tym celu, żeby każdy z uczniów, szczególnie mierzący się z problemami z edukacją, miał wyrównane szanse ze swoimi kolegami i koleżankami z klasy, a przy tym mógł realnie osiągnąć pożądane wyniki w nauce.
Szkolne zajęcia dydaktyczno wyrównawcze - kto może je prowadzić?
Generalnie w trzech pierwszych klasach szkoły podstawowej zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze są prowadzone przez wychowawcę. Szczególnie dzieje się tak na etapie wczesnoszkolnej edukacji, gdzie większość zajęć dzieci mają z jednym nauczycielem. Natomiast nieco inaczej wyglądają zajęcia dydaktyczno wyrównawcze w przedszkolu, których prowadzenie w ramach działań tego typu placówki nie jest przewidziane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Jedynie nauczyciel wychowania przedszkolnego może starać się wspierać dziecko podczas trwania lekcji w placówce, kiedy napotka ono na trudności w edukacji. A jeżeli wynikają one z potwierdzonych zaburzeń w rozwoju, to wtedy potrzebne są specjalne zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, do których prowadzenia niezbędne są dodatkowe kwalifikacje.
Zajęcia dydaktyczno wyrównawcze – tematy i zadania, które są realizowane w trakcie ich trwania
Przeważnie zajęcia dydaktyczno wyrównawcze w szkole odbywają się w małych grupach, a według rozporządzenia jest to maksymalnie 8 dzieci. Choć czasami zdarzają się sytuacje, kiedy są one indywidualne.
Istotne jest również to, że zajęcia dydaktyczno wyrównawcze powinny być dostosowane do potrzeb konkretnego ucznia i tym samym być prowadzone z nastawieniem na stymulowanie poszczególnych obszarów rozwoju. A w szczególności tych, które przyczyniają się do jego problemów z uczeniem się i przyswajaniem wiedzy zawartej w aktualnej podstawie programowej.
-
Bez wątpienia jest to o wiele łatwiejsze, gdy nauczyciel wychowawca ma jednego ucznia na zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych. Jednak jest to także do osiągnięcia w grupie dzieci, która z praktycznych względów jest mniejsza i ograniczona do 8 osób.
-
Wtedy warto tak prowadzić zajęcia dydaktyczno wyrównawcze, aby czytanie i pisanie było na zmianę z nauką cyfr i działań matematycznych. Dzięki temu każdy z uczniów będzie mógł skorzystać z nich.
-
Natomiast tematyka zajęć dydaktyczno – wyrównawczych jest zależna od tego, z czym uczęszczające na nie dzieci mają największe problemy i jakie umiejętności potrzebują nabyć bądź usprawnić. Czy dotyczące kłopoty z nauką dotyczą matematyki? A może bardziej wynikają z braku lub niedostatecznej umiejętności czytania? Konieczne jest zatem przemyślane dopasowanie tematów zajęć pod konkretne potrzeby uczniów.
-
Ponadto na etapie wczesnoszkolnym, czyli w klasach od 1 do 3, powinny mieć one również formę interesującej zabawy i mieć różnorodny charakter. Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że ciekawe zajęcia wyrównawcze rozbudzają w uczniach chęć do poznawania i odkrywania świata. A przy tym i stają się dla dziecka dodatkową motywacją, aby zaczęło się uczyć i polubiło naukę w szkole.
-
Warto wykorzystać przy tym kolorowe pomoce dydaktyczne i wszelkiego rodzaju gry edukacyjne, żeby nauka czytania i liczenia stała się dla ucznia prawdziwą przyjemnością.
Zajęcia dydaktyczno wyrównawcze w klasach 1-3 powinny być prowadzone w ten sposób, aby uczeń czuł się na nich dobrze i zarazem bezpiecznie. Nauczyciel wychowania wczesnoszkolnego jest zobowiązany zapewnić każdemu dziecku odpowiednie warunki, aby ułatwić mu opanowanie wymaganego materiału, który znajduje się w podstawie programowej. A skuteczne przyswajanie wiedzy jest możliwe, kiedy uczeń posiadł już umiejętności pisania i czytania ze zrozumieniem. I potrafi się nimi sprawnie posługiwać.
Ponadto zajęcia dydaktyczno wyrównawcze pozwalają dziecku stawać się coraz bardziej samodzielnym i podbudowują jego wiarę w siebie oraz we własne możliwości.
Kryspina - szuka ciekawych, niebanalnych, a jednocześnie przydatnych produktów dla rodziców i dzieci, dba o ich jakość oraz o to, by asortyment sklepu zapewniał szeroki wybór. Prywatnie miłośniczka zdrowego odżywiania i naturalnych kosmetyków, spędzająca aktywnie czas - najchętniej podczas pieszych górskich wycieczek. Wytrwała, empatyczna i dbająca o relacje, zarówno rodzinne, jak i biznesowe.