Kategorie

Zajęcia dydaktyczno wyrównawcze w 1, 2, 3 klasie, lub przedszkolu - czym są, na czym polegają i dla kogo są przeznaczone?

Wyjaśniamy, co to są zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze i jakie są ich najważniejsze założenia oraz cele.

Zajęcia dydaktyczno wyrównawcze w 1, 2, 3 klasie, lub przedszkolu - czym są, na czym polegają i dla kogo są przeznaczone?

Zajęcia dydaktyczno wyrównawcze - co to jest i na czym właściwie polegają?



Kiedy nasza pociecha rozpoczyna swoją przygodę w edukacji w szkole podstawowej, jest to bez wątpienia ogromny przełom w jej dotychczasowym życiu.

 

Choć wydawać by się mogło, że nauka w pierwszych trzech klasach jest łatwa i przyjemna, to nie zawsze jest tak w praktyce. Szczególnie może być trudna dla dziecka, które ma pewne kłopoty z opanowaniem materiału z aktualnie obowiązującej podstawy programowej na wczesnoszkolnym etapie edukacji, a także z przyswojeniem niezbędnych umiejętności bądź ich większego usprawnienia. Jednak od wielu lat w szkołach istnieje coś takiego jak tzw. zajęcia dydaktyczno wyrównawcze - klasa 1 – 3 jest nimi przeważnie objęta, aby dać każdemu uczniowi szansę osiągnięcia satysfakcjonujących sukcesów w nauce.

 

Oczywiście nie dotyczą one wyłącznie dzieci w wieku wczesnoszkolnym, bo i na późniejszych etapach nauki również bywają one realizowane dla uczniów, którzy potrzebują wsparcia w zdobywaniu bardziej zaawansowanej wiedzy. Niemniej w niniejszym artykule skoncentrujemy się przede wszystkim na zajęciach dydaktyczno wyrównawczych w klasach od 1 do 3 i wyjaśnimy, czy w przedszkolach są także prowadzone. Dobrze jest wiedzieć, jakie przyświecają im najważniejsze cele oraz mieć pojęcie o tym, w jaki sposób są one najczęściej prowadzone.

Zagadkowe zajęcia dydaktyczno wyrównawcze – definicja, którą warto znać


Drewniana układanka montessori koraliki. Zobacz, jaka jest fajna!

 

Najprościej można zdefiniować zajęcia dydaktyczno wyrównawcze jako w głównej mierze profesjonalną pomoc dla uczniów, którzy mają widoczne problemy z nauką (wczesno)szkolną i opanowaniem podstawowych umiejętności potrzebnych do przyswojenia wiedzy z tzw. podstawy programowej. Dla przykładu kluczowe są tutaj kompetencje związane z czytaniem, pisaniem oraz liczeniem. Warto przy tym dodać, że są to specjalne zajęcia wspomagające, które są udzielane w państwowej placówce w ramach tzw. pomocy psychologiczno – pedagogicznej, określone przepisami w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej.

 

  • Z pewnością zapoznanie się z definicją zajęć dydaktyczno – wyrównawczych pozwala lepiej zrozumieć ich fundamentalne cele, które im przyświecają.

  • Zdecydowanie jest to nieocenione wsparcie dla dzieci na etapie wczesnoszkolnej edukacji, zwłaszcza gdy pojawiają się u nich trudności ze zdobyciem niezbędnych umiejętności, albo po prostu potrzebne jest ich lepsze usprawnienie.

  • Problemy z czytaniem czy pisaniem mogą w znaczącym stopniu odbić się na nauce i wręcz uniemożliwić ją. A niewątpliwie najbardziej tzw. braki edukacyjne są zauważalne w pierwszej klasie szkoły podstawowej, do której przychodzą dzieci z różnym poziomem wspomnianych wyżej umiejętności.

  • W związku z tym u wielu rodziców pojawi się pewnie dylemat, czy zajęcia dydaktyczno wyrównawcze są obowiązkowe dla każdego ucznia z klasy 1-3? Innymi słowy: czy moje dziecko jest zobligowane do uczęszczania na nie?

Dla kogo zajęcia dydaktyczno wyrównawcze są tak naprawdę adresowane?

 

Generalnie zajęcia dydaktyczno wyrównawcze w klasach 3 – 1 nie są wpisane w standardowy plan lekcji, który jest obowiązkowy dla każdego dziecka. Oznacza to, że udział ucznia w nich jest dobrowolny. Jedynie wymagana jest pisemna zgoda rodzica lub opiekuna prawnego dziecka, żeby mogło ono korzystać z tego rodzaju wsparcia w zakresie specjalistycznej pomocy psychologiczno – pedagogicznej

 

Warto przy tym dodać, że korzystać z niego mogą wszyscy uczniowie. Jednak w szczególności zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze są przeznaczone w pierwszej kolejności dla dzieci, które mają widoczne trudności w edukacji. Przeważnie wynikają one z braków lub niedostatecznych umiejętności (np. językowych czy komunikacyjnych), których pociecha nie była w stanie z różnych względów nabyć w przedszkolu:



  • Z jednej strony mogło to być spowodowane nieprawidłowościami w rozwoju dziecka lub wystąpieniem w nim opóźnień, które tego typu zajęcia pozwalają nadrobić.

  • A z drugiej: przyczyną tego stanu rzeczy może być także niepełnosprawność pod względem intelektualnym lub fizycznym, a także i problemy natury psychicznej oraz emocjonalnej.

  • Oprócz tego równie istotna jest kwestia zdrowia dziecka, zwłaszcza gdy choruje ono przewlekle albo ma stwierdzone schorzenia o podłożu genetycznym, które mogą narażać je na powstanie braków edukacyjnych. Chociażby z powodu częstej nieobecności na lekcjach w szkole.

  • Ponadto wpływ na to mają również trudna sytuacja w rodzinie ucznia, która ma miejsce w przypadku śmierci jednego z opiekunów albo przy rozwodzie jego rodziców.



Wszystkie wymienione wyżej czynniki mogą powodować znaczące problemy z przyswojeniem sobie przez ucznia materiału z podstawy programowej w klasach od 1 do 3. Niemniej zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze są przeznaczone dla dzieci z widocznymi trudnościami w nauce, które mają problemy z czytaniem, pisaniem i liczeniem, ale nie wyłącznie. Szczególnie zalecane są dla uczniów z orzeczeniem dysleksji oraz towarzyszącej jej nierzadko:

  • dysortografii, obejmującej trudności z bezbłędnym zapisem słów pod kątem ortograficznym;

  • dysgrafii, która dotyczy niewyraźnego pisma odręcznego;

  • dyskalkulii, czyli problemów związanych z matematyką.

Standardowe zajęcia dydaktyczno wyrównawcze – cele i założenia, na jakich się one opierają:


Magnetyczna tablica moich obowiązków. Nagradzaj dobre zachowanie.

 

Jak sama nazwa tych zajęć wskazuje, ich najważniejszym zadaniem jest pomoc uczniom z trudnościami w nauce i wyrównanie tzw. braków edukacyjnych, które się do tego przyczyniają.

 

  • Jest to kompleksowe wsparcie dziecka z problemami dydaktycznymi, aby ułatwić mu zarówno przyswojenie, jak i utrwalenie wiedzy z obowiązującej na etapie wczesnoszkolnym podstawy programowej w klasach od 1 do 3. Szczególnie w tym zakresie, w jakim występują zauważalne kłopoty.

  • Dlatego bardzo istotne jest przeprowadzenie rzetelnej diagnozy przez nauczyciela wychowawcę i wyodrębnienie w niej obszarów, które są problematyczne i wymagają podjęcia specjalnych działań.

 

Oprócz tego zajęcia dydaktyczno wyrównawcze w klasach 2 i 3, a zwłaszcza w 1, polegają na wsparciu ucznia w zdobywaniu lub usprawnieniu podstawowych umiejętności, które są niezbędne do nauki w szkole, a także potrzebne do właściwego funkcjonowania w placówce.

 

  • Warto przy tym zwrócić uwagę na jeszcze jeden istotny fakt. A mianowicie: zajęcia dydaktyczno wyrównawcze w klasach 3 – 1 są potrzebne, aby dziecko jako uczeń mogło w pełni realizować swój potencjał w szkole.

  • Inaczej kłopoty z uczeniem się i przyswajaniem wiedzy mogą nie tylko wywołać znaczące braki w podstawowej edukacji pociechy. Ale i również w pewnym stopniu przyczynić się do pojawienia się u dziecka problemów z zaniżoną samooceną i poczucia bycia gorszym od swoich rówieśników, a także nie radzeniem sobie z silnymi emocjami.



A zatem zajęcia dydaktyczno wyrównawcze w szkole są prowadzone głównie w tym celu, żeby każdy z uczniów, szczególnie mierzący się z problemami z edukacją, miał wyrównane szanse ze swoimi kolegami i koleżankami z klasy, a przy tym mógł realnie osiągnąć pożądane wyniki w nauce.

Szkolne zajęcia dydaktyczno wyrównawcze - kto może je prowadzić?



Generalnie w trzech pierwszych klasach szkoły podstawowej zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze są prowadzone przez wychowawcę. Szczególnie dzieje się tak na etapie wczesnoszkolnej edukacji, gdzie większość zajęć dzieci mają z jednym nauczycielem. Natomiast nieco inaczej wyglądają zajęcia dydaktyczno wyrównawcze w przedszkolu, których prowadzenie w ramach działań tego typu placówki nie jest przewidziane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Jedynie nauczyciel wychowania przedszkolnego może starać się wspierać dziecko podczas trwania lekcji w placówce, kiedy napotka ono na trudności w edukacji. A jeżeli wynikają one z potwierdzonych zaburzeń w rozwoju, to wtedy potrzebne są specjalne zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, do których prowadzenia niezbędne są dodatkowe kwalifikacje.

Zajęcia dydaktyczno wyrównawcze – tematy i zadania, które są realizowane w trakcie ich trwania



Przeważnie zajęcia dydaktyczno wyrównawcze w szkole odbywają się w małych grupach, a według rozporządzenia jest to maksymalnie 8 dzieci. Choć czasami zdarzają się sytuacje, kiedy są one indywidualne.

 

Istotne jest również to, że zajęcia dydaktyczno wyrównawcze powinny być dostosowane do potrzeb konkretnego ucznia i tym samym być prowadzone z nastawieniem na stymulowanie poszczególnych obszarów rozwoju. A w szczególności tych, które przyczyniają się do jego problemów z uczeniem się i przyswajaniem wiedzy zawartej w aktualnej podstawie programowej.

 

  • Bez wątpienia jest to o wiele łatwiejsze, gdy nauczyciel wychowawca ma jednego ucznia na zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych. Jednak jest to także do osiągnięcia w grupie dzieci, która z praktycznych względów jest mniejsza i ograniczona do 8 osób.

  • Wtedy warto tak prowadzić zajęcia dydaktyczno wyrównawcze, aby czytanie i pisanie było na zmianę z nauką cyfr i działań matematycznych. Dzięki temu każdy z uczniów będzie mógł skorzystać z nich.

  • Natomiast tematyka zajęć dydaktyczno – wyrównawczych jest zależna od tego, z czym uczęszczające na nie dzieci mają największe problemy i jakie umiejętności potrzebują nabyć bądź usprawnić. Czy dotyczące kłopoty z nauką dotyczą matematyki? A może bardziej wynikają z braku lub niedostatecznej umiejętności czytania? Konieczne jest zatem przemyślane dopasowanie tematów zajęć pod konkretne potrzeby uczniów.

  • Ponadto na etapie wczesnoszkolnym, czyli w klasach od 1 do 3, powinny mieć one również formę interesującej zabawy i mieć różnorodny charakter. Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że ciekawe zajęcia wyrównawcze rozbudzają w uczniach chęć do poznawania i odkrywania świata. A przy tym i stają się dla dziecka dodatkową motywacją, aby zaczęło się uczyć i polubiło naukę w szkole.

  • Warto wykorzystać przy tym kolorowe pomoce dydaktyczne i wszelkiego rodzaju gry edukacyjne, żeby nauka czytania i liczenia stała się dla ucznia prawdziwą przyjemnością.



Zajęcia dydaktyczno wyrównawcze w klasach 1-3 powinny być prowadzone w ten sposób, aby uczeń czuł się na nich dobrze i zarazem bezpiecznie. Nauczyciel wychowania wczesnoszkolnego jest zobowiązany zapewnić każdemu dziecku odpowiednie warunki, aby ułatwić mu opanowanie wymaganego materiału, który znajduje się w podstawie programowej. A skuteczne przyswajanie wiedzy jest możliwe, kiedy uczeń posiadł już umiejętności pisania i czytania ze zrozumieniem. I potrafi się nimi sprawnie posługiwać.

Ponadto zajęcia dydaktyczno wyrównawcze pozwalają dziecku stawać się coraz bardziej samodzielnym i podbudowują jego wiarę w siebie oraz we własne możliwości.

 

KryspinaKryspina - szuka ciekawych, niebanalnych, a jednocześnie przydatnych produktów dla rodziców i dzieci, dba o ich jakość oraz o to, by asortyment sklepu zapewniał szeroki wybór. Prywatnie miłośniczka zdrowego odżywiania i naturalnych kosmetyków, spędzająca aktywnie czas - najchętniej podczas pieszych górskich wycieczek. Wytrwała, empatyczna i dbająca o relacje, zarówno rodzinne, jak i biznesowe.

Może Ci się spodobać...

 

© 2014 Magento Demo Store. All Rights Reserved.