Kategorie

Metoda Krakowska: na czym polega krok po kroku i jak wykorzystać ją w rozwoju dziecka?

Wyjaśniamy na czym polega Metoda Krakowska i dlaczego warto wykorzystać ją do wspierania prawidłowego rozwoju najmłodszych pociech.

Metoda Krakowska: na czym polega krok po kroku i jak wykorzystać ją w rozwoju dziecka?

Co to jest Metoda Krakowska i w jaki sposób doszło do jej powstania?

W skrócie można powiedzieć, że Metoda Krakowska to w głównej mierze specjalistyczna terapia, która w oparciu o aktualną wiedzę z dziedziny nauki o neurobiologii, umożliwia właściwą i przede wszystkim całościową (symultaniczną, prawopółkulową) i linearną (sekwencyjną, lewopółkulową) stymulację tzw. funkcji poznawczych każdego dziecka. Szczególnie jest ona pomocna dla najmłodszych pociech, u których zauważono różnego rodzaju problemy na tle rozwojowym. Bez wątpienia z obecnych dokonań szkoły krakowskiej oraz stosowanych przez nią sprawdzonych przez kilka lat metody mogą z ogromną korzyścią dla siebie korzystać dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu czy zespołu Aspergera, ale nie tylko. Polecane są one również maluchom z opóźnionym lub niezakończonym rozwojem mowy, z alalią i z afazją, które mogą być zagrożone dysleksją.
Ponadto terapia metodą krakowską została stworzona także dla dzieci, u których zaburzenia rozwoju mają podłoże genetyczne, np. występują one przy zespole Downa, ale i są często wynikiem tzw. porażenia mózgowego.

 

WARTO WIEDZIEĆ! Główne założenia szkoły krakowskiej polegają na tym, że jej cały program oraz zalecane przez jej specjalistów ćwiczenia, są tworzone na podstawie poszczególnych faz rozwojowych, które są charakterystyczne dla rozwoju zdrowych maluchów.


Efektywna stymulacja funkcji poznawczych dziecka

Natomiast sama terapia opiera się na nauczeniu dziecka naśladowania nich oraz pomocy w prawidłowym rozwoju jego mowy poprzez zastosowanie techniki powtarzania, rozumienia oraz nazywania. Niemniej jednak proponowane ćwiczenia, w tym nauka czytania metodą krakowską, która wspomaga u malucha rozwój jego kompetencji językowej oraz komunikatywnej, są równocześnie połączone również ze stymulacją każdej funkcji poznawczej w sferze:

  • motoryki małej oraz dużej
  • słuchowej
  • pamięci
  • wzrokowej
  • kategoryzacji pojęć
  • zależności przyczynowo – skutkowej
  • sprawności funkcji lewej półkuli mózgu, np. za pomocą specjalnych układanek lewopółkulowych
  • zachowań i ról społecznych.

Efekt prac ekspertów kilku dziedzin

Ogólnie rzecz biorąc cała Metoda Krakowska zapewne nie powstałaby, gdyby nie ciężka i długoletnia praca badawcza grupy profesjonalistów z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, działających w Katedrze Logopedii, którzy połączyli swoje siły z Zespołem Diagnozy i Terapii Języka. Współcześnie zmienił on nazwę na Zespół Wczesnego Wspomagania w Ośrodku dla Dzieci Niesłyszących.

To właśnie badania naukowe obu grup specjalistów na temat specyficznego systemu językowego, jaki jest charakterystyczny dla dzieci, które nie słyszą, oraz połączenie terapii z tzw. nauką wczesnego czytania metodą symultaniczno sekwencyjną, przyniosły niesamowite efekty i zapoczątkowały pierwsze propozycje skutecznej pracy z innymi maluchami. Zwłaszcza z tymi, u których zdiagnozowano różne zaburzenia rozwojowe. Wszystkie te zabiegi i ćwiczenia nauki czytania metodą krakowską miały na celu pomóc dzieciom w rozwoju niezbędnych umiejętności, których na skutek schorzeń genetycznych i innych problemów zdrowotnych nie mogły same zdobyć. Dotyczy to w głównej mierze zdolności do budowania właściwej komunikacji językowej oraz prawidłowego działania funkcji poznawczych.

Dlatego też czytanie metodą krakowską to tylko jeden z istotnych elementów tej szkoły, ponieważ chodzi w niej o całościową stymulację rozwoju dzieci z wszelkiego rodzaju zaburzeniami. A zatem proponowana terapia opiera się nie tylko na zapewnieniu odpowiednich warunków do rozwoju maluchom z różnymi dysfunkcjami, które pojawiają się szczególnie w obszarze komunikacji językowej, czy wyrównania ich szans z rówieśnikami, ale również i koncentruje się na poprawie ich kompetencji komunikacyjnych w relacjach społecznych, czyli z rodziną i w społeczeństwie. Ponadto Metoda Krakowska poprzez poszczególne elementy terapii pozwala dziecku we właściwy sposób uformować jego językowy obraz świata.

Metoda Krakowska krok po kroku – z jakich składa się elementów?



Ćwiczenia lewopólkulowe Metody Krakowskiej. Zobacz wszystkie ćwiczenia lewopółkulowe już od 35 zł


Najważniejszym celem, jaki stawia sobie Metoda Krakowska, jest pomoc w zbudowaniu systemu językowego dzieciom z różnego rodzaju zaburzeniami w rozwoju, które z powodów zdrowotnych lub innych nie są w stanie zrobić tego samodzielnie. A przy tym poprzez konkretne działania i kroki pozwala na stymulację funkcji rozwojowych w zakresie poznawczym. Wobec tego na terapię Metody Krakowskiej składają się powiązane ze sobą elementy, które w rezultacie tworzą całościowy system symboliczny. Na pierwszy plan wysuwa się przede wszystkim wczesna nauka czytania, która jest ściśle połączona z kształtowaniem u dzieci prawidłowego systemu językowego

 

WARTO WIEDZIEĆ! Nie można zapominać o tym, że na całą terapię metodą symultaniczno – sekwencyjną składa się aż 17 niezwykle istotnych elementów opartych na języku, które są niezbędne, aby zapewnić maluchom możliwościwłaściwego rozwoju.

 

Każdy z nich jest ułożony w odpowiedniej kolejności, która odpowiada standardowym normom rozwojowym u zdrowych dzieci. Ale kolejne elementy terapii pojawiają się dopiero w momencie, gdy maluch jest na to gotowy, co jest uzależnione w głównej mierze od indywidualnych predyspozycji.

 A zatem w Metodzie Krakowskiej stosuje się:

  • Terapię słuchową prowadzoną na podstawie specjalistycznego programu językowych ćwiczeń słuchowych ''Słucham i uczę się mówić'' – są to książeczki z obrazkami i adekwatnymi do nich napisami samogłosek, sylab lub wyrazów, do których jest dołączona płytka CD z nagraniem.
    Dziecko uczy się poprzez słuchanie i jednoczesne oglądanie graficznego zapisu danego słowa, przez co proces ich zapamiętywania jest łatwiejszy. Co więcej, wypowiadane słowa zostały poddane specjalnej obróbce w programie komputerowym, dzięki któremu czas trwania poszczególnych głosek jest przedłużony, co ma wpływ na kształtowanie się u malucha właściwej percepcji słuchowej oraz ukształtowania się prawidłowego wzorca głoski w strukturach mózgu. I co najważniejsze, praca z programem ''Słucham i uczę się mówić'' jest swego rodzaju doskonałym wstępem do rozpoczęcia przez dziecko nauki czytania metodą krakowską. Ważne przy tym jest, żeby pociecha ćwiczyła w słuchawkach, ponieważ pomagają one skoncentrować się jej wyłącznie na słuchaniu, a nie na innych otaczających ją dźwiękach, które mogłyby rozpraszać uwagę.

  • Terapię funkcji wzrokowych.

  • Stymulację w naśladowaniu mowy przy pomocy specjalnych Gestów Artykulacyjnych i Manualnego Torowania Głosek.

  • Stymulację funkcji lewej półkuli mózgu poprzez nieocenione pomoce terapeutyczne w postaci układanek lewopółkulowych, jakie zostały stworzone przez prof. Jagodę Cieszyńską, a które zostały wydane przez wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej. Idealnie nadają się one jako zestaw edukacyjny służący do ćwiczenia lewej półkuli mózgu, która odpowiada m.in. za prawidłowy rozwój mowy.

  • Tego typu układanki lewopółkulowe można wykorzystać do samodzielnej pracy z dzieckiem w domu, ale i sprawdzą się w logopedii dla terapeutów. Ponadto można się nimi posłużyć zarówno do zabawy w układanie sekwencji, jak i przy nauce kategoryzacji.

  • Stymulację funkcji manualnych oraz ćwiczenie tzw. motoryki małej.

  • Ćwiczenia z zakresu myślenia poprzez analogię oraz przyczyna – skutek.

  • Terapię z zakresu zachowań i ról społecznych.

  • Stymulację funkcji pamięci.

  • Próba budowania kompetencji językowej oraz komunikacyjnej w ramach prowadzenia przez dziecko tzw. Dziennika Wydarzeń, w którym pociecha zapisuje ważne dla niej zdarzenia z konkretnego dnia.

Jak można więc zauważyć to nauka czytania metodą krakowską, która zdobywa coraz bardziej zachwalające opinie i jest wręcz niezbędna we współczesnej logopedii, to tylko jeden z najistotniejszych elementów terapii tej szkoły, ale nie wyłączny. Aby przyniosła oczekiwany skutek, to należy włączyć do niej różne ćwiczenia, które będą stymulować rozwój dziecka w sposób linearny i zarazem całościowy.



Kilka słów na temat wczesnej nauki czytania metodą symultaniczno – sekwencyjną



relacje Metoda Karkowska

ĆWICZENIA LEWOPÓŁKULOWE RELACJE. Kliknij, aby zobaczyć

Terapia metodą krakowską w zakresie symultaniczno – sekwencyjnej nauki wczesnego czytania, która została stworzona przez wyżej wspomnianą prof. Jagodę Cieszyńską, czerpie inspirację z aktualnej wiedzy neuropsychologicznej oraz wykorzystuje właściwości i funkcje mózgu pod względem językowym,który charakteryzuje się ponadprzeciętną plastycznością.
Oprócz tego twórczyni tej metody przy jej opracowaniu brała pod uwagę także wyniki swojej długoletniej pracy jako terapeuta. Ogólnie rzecz biorąc na naukę czytania metodą krakowską, czyli sylabami, obejmuje trzy następujące po sobie etapy zdobywania przez dziecko tej umiejętności:

  • Najpierw maluch uczy się  powtarzania poszczególnych samogłosek lub zgłosek, które zostały wcześniej odczytane przez rodzica lub logopedę.

  • Następnie jest faza rozumienia, w którym dziecko po wypowiedzeniu przez opiekuna danej sylaby, samo pokazuje na nią.

  • A na końcu jest okres nazywania, podczas której pociecha sama potrafi odczytać wskazane przez siebie samogłoski i zgłoski.

Materiały wykorzystywane w Metodzie Krakowskiej do wczesnej nauki czytania to przede wszystkim specjalnie przygotowane przez jej wydawnictwo bogato ilustrowane książeczki o przygodach dwójki dzieci, Jagody i Janka, które tworzą serię logopedyczną ''Kocham czytać''.

Obecnie dostępnych jest aż 48 zeszytów, które można kupić osobno lub w jednym z trzech pakietów:

  • zeszyty od 1 – 18 wprowadzają dziecko w świat nauki czytania, ponieważ uczą go wyglądu graficznego samogłosek oraz poszczególnych sylab

  • natomiast zeszyty od 19 do 30 to ''Podróże Jagody i Janka'', a seria książek od numerów 31 do 48 zatytułowana ''Jagoda i Janek podróżują po Polsce'' to ciekawe opowiadania, które może spróbować przeczytać samodzielnie pociecha, która opanowała już podstawy sztuki czytania.

 

Wszystkie książki wyróżniają się specjalną szatą graficzną liter, które są proste i wielkie, co ułatwia dzieciom naukę ich czytania, zapamiętywania oraz rozumienia. Ponadto każda z sylab posiada określone znaczenie, więc maluch nie uczy się tylko tego, jaki wygląd ma dana samogłoska czy sylaba.


Inne elementy, które pomagają dzieciom z zaburzeniami w rozwoju



Klocki dla dzieci z autyzmem.Kliknij, aby zobaczyć

Niemniej jednak pamiętajmy, że metoda krakowska to także inne elementy, które pomagają dzieciom z zaburzeniami w rozwoju w zdobywaniu tak potrzebnych kompetencji językowych oraz komunikacyjnych. Warto również w ramach terapii wykorzystać specjalistyczne produkty, które nie tylko uczą, ale i służą maluchom do zabawy. Tym bardziej, że stymulacja przez nią jest równie ważna. Wobec tego dobrze jest zorientować się, jakie zabawki dla dzieci z autyzmem są wskazane dla pociech, które z różnych przyczyn muszą mieć odpowiednie wsparcie, żeby rozwijać się prawidłowo.

 

Autor artykułu:
Kryspina
Kryspina - szuka ciekawych, niebanalnych, a jednocześnie przydatnych produktów dla rodziców i dzieci, dba o ich jakość oraz o to, by asortyment sklepu zapewniał szeroki wybór. Prywatnie miłośniczka zdrowego odżywiania i naturalnych kosmetyków, spędzająca aktywnie czas - najchętniej podczas pieszych górskich wycieczek. Wytrwała, empatyczna i dbająca o relacje, zarówno rodzinne, jak i biznesowe.
Sprawdź nasze produkty!
ZOBACZ WIĘCEJ >
© 2014 Magento Demo Store. All Rights Reserved.