09
Mar

Kiwi w ciąży i kiwi a karmienie piersią: czy można jeść i jakie ma właściwości?

2019-09-03 19:35:20 |
Odsłon 85 |

Czy kiwi jest zdrowe dla przyszłej mamy? Podpowiadamy, czy można jeść je w ciąży i podczas karmienia piersią noworodka.

Kiwi w ciąży i jego dobroczynne właściwości zdrowotne dla przyszłej mamyKiwi w ciąży i jego dobroczynne właściwości zdrowotne dla przyszłej mamy

Dużo osób zapewne zastanawia to, czy kiwi jest zdrowe? Szczególnie jest to ważne dla kobiet w ciąży, które od momentu dowiedzenia się o niej, zaczynają dbać o każdy składnik swojej diety. Niewątpliwie jedzenie przez przyszłą mamę odpowiednich i przede wszystkim wartościowych produktów spożywczych odgrywa niebagatelną rolę w prawidłowym rozwoju nienarodzonego dziecka. Nie wspominając już o tym, że jest to również niezwykle istotne dla dobrego samopoczucia kobiety ciężarnej oraz wzmocnienia jej organizmu w tym wyjątkowym dla niej stanie.

A zatem odpowiedzmy sobie na pytanie, czy kiwi w ciąży może być bezpiecznie spożywane przez przyszłą mamę?

Otóż jego właściwości zdrowotne przemawiają za tym, że warto wprowadzić je do codziennego jadłospisu, aby dostarczyć swojemu ciału niezbędnych składników odżywczych.

 

Kiwi to egzotyczny owoc określany także mianem agrestu chińskiego, który jest bogatym źródłem wszelkiego rodzaju witamin oraz minerałów. Praktycznie wszystkie z nich są potrzebne kobiecie będącej w stanie błogosławionym.

 

Zalety kiwi

Oto najważniejsze właściwości kiwi, o których powinna wiedzieć każda przyszła mama:

1. Najlepsze źródło witaminy C.

Jego regularne spożywanie, najlepiej codzienne, pozwala na dostarczeniu organizmowi niezbędnych witamin, a w szczególności witaminy C, czyli kwasu askorbinowego. Od dawna już wiadomo, że posiada ona dobroczynny wpływ głównie na nasz układ immunologiczny i w naturalny sposób wspiera naszą odporność. I co najważniejsze, już w jednym owocu jedzonym codziennie zawiera się 100% naszego zapotrzebowania na witaminę C!

Wobec tego kiwi w ciąży spożywane regularnie jest w stanie zapewnić przyszłej mamie doskonałą ochronę przed potencjalnymi infekcjami wirusowymi i bakteryjnymi. Natomiast w razie zachorowania to znacząco skraca czas trwania przeziębienia oraz łagodzi jego dokuczliwe objawy. Oprócz tego kwas askorbinowy pomaga w lepszym wchłanianiu żelaza z posiłków spożywanych przez kobietę w ciąży, więc potrafi zapobiegać pojawieniu się anemii, która zdarza się wtedy dość często. Ponadto w tym egzotycznym owocu można odnaleźć też witaminę E oraz B.

 

2. Bogactwo dobroczynnych składników mineralnych.

Kolejne zdrowotne właściwości kiwi, które świadczą o tym, że dobrze jest włączyć go do diety przyszłej mamy, jest duża zawartość w nim różnych minerałów. Są one niezbędne do odpowiedniego funkcjonowania wszystkich układów organizmu ludzkiego.

W związku z tym kiwi w ciąży warto jest spożywać ze względu na wysoką zawartość żelaza, magnezu, potasu, cynku oraz fosforu. Pierwszy z nich chroni przed ryzykiem pojawienia się u ciężarnej niedokrwistości. Natomiast magnez wspiera ośrodkowy układ nerwowy i zmniejsza podatność na stres, który w ciąży jest niewskazany. Z kolei wysoka zawartość potasu w kiwi sprawia, że w naturalny sposób pomaga obniżyć ciśnienie krwi i jest zbawienny zwłaszcza dla osób zmagających się z nadciśnieniem.

Co więcej, badający ten owoc naukowcy ze Szpitalu Uniwersyteckiego w norweskim Oslo odkryli przy tym, że wspomaga on utrzymanie na prawidłowym poziomie prostych tłuszczy występujących naturalnie w ludzkim organizmie, tzw. trójglicerydów, które w nadmiarze są szkodliwe. Dlatego też kiwi w ciąży oddziałuje dobroczynnie na układ krążenia przyszłej mamy, przeciwdziałając także powstawaniu zakrzepów krwi.

 

3. Naturalne źródło kwasu foliowego

Kiwi to źródło kwasu foliowego, który jest konieczny do zdrowego rozwoju płodu i zapobiegania powstania u niego poważnych wad wrodzonych. Inne właściwości zdrowotne kiwi, które właśnie dla ciężarnych kobiet mają ogromne znaczenie, to zawartość w nim kwasu foliowego, tj. witaminy z grupy B. Jest on niezwykle ważny, szczególnie na początkowym etapie trwania ciąży, kiedy u dziecka kształtują się wszystkie najważniejsze narządy oraz układy organizmu ludzkiego.

Kwas foliowy jest konieczny do ich prawidłowego rozwoju i przede wszystkim zapobiega powstawaniu u płodu niebezpiecznych wad wrodzonych. Głównie dotyczą one kręgosłupa maluszka oraz jego układu nerwowego. Jego niedobory w organizmie matki skutkują rozwojem tzw. wady cewy nerwowej. Wśród nich najczęściej spotykane są takie schorzenia jak rozszczep kręgosłupa oraz bezmózgowie.

 

4. Sprawdzona prewencja przed nowotworami.

Co więcej, udowodniono, że jedną z właściwości kiwi jest też ochrona przed chorobami nowotworowymi, które są w głównej mierze wynikiem uszkodzeń w ludzkim DNA. Natomiast kiedy już do nich nawet dojdzie, to spożywanie tego owocu jest w stanie pomóc jego naprawę i właściwą odbudowę. Wiedząc zatem, że zdrowie przyszłej mamy jest priorytetem, to warto wiedzieć także o takich zdrowotnych właściwościach kiwi.

 

5. Błonnik i właściwości oczyszczające.

Ponadto kiwi w ciąży jest jednym z doskonałych źródeł błonnika, który nie tylko wspiera, ale i przede wszystkim usprawnia pracę całego układu pokarmowego. Dzięki niemu owoc ten posiada właściwości przeczyszczające. Wobec tego pomaga to kobiecie ciężarnej w skutecznej walce z uporczywymi zaparciami, jakie są najczęstszą dolegliwością I i III trymestrze ciąży.

W dodatku kiwi zawiera w sobie specjalny enzym, który wspiera trawienie pokarmów obfitujących w białko, jakie są z natury ciężkostrawne. Pozwala zatem poczuć się przyszłej mamie lekko i to bez konieczności rezygnowania z ulubionych potraw, a także narażania się na niestrawność.

 

Owoc bardzo polecany przyszłym mamomOwoc bardzo polecany przyszłym mamom

W związku z powyżej przedstawionymi zdrowotnymi właściwościami kiwi jak najbardziej staje się zrozumiały fakt, że jest ono bardzo polecane kobietom spodziewającym się dziecka.

Z jednej strony jedzenie go wpływa pozytywnie na organizm przyszłej mamy, a z drugiej – na prawidłowy rozwój jej maleństwa rosnącego w brzuchu.

Nie trzeba również jakoś szczególnie zastanawiać się nad tym, jak jeść kiwi w ciąży, żeby dostarczyć sobie niezbędnych witamin i składników mineralnych. Można zjeść sam owoc pozbawiony skórki, zrobić z niego dodatek do sałatki wieloowocowej, bądź przygotować z niego zdrowy i przede wszystkim pyszny koktajl. Równie dobrze sprawdzi się do porannej owsianki lub jaglanki.

 

Kiwi a karmienie piersią – czy może go jeść mama karmiąca maluszka?

Podsumowując, kiwi w ciąży nie tylko można wprowadzić do codziennej diety bez obaw o zdrowie swoje i maleństwa. Ale i jest jak najbardziej zalecany ze względów zdrowotnych. Niemniej jednak pozostaje nadal pytanie, czy można jeść kiwi karmiąc piersią?

Współcześnie dieta mamy karmiącej niemowlaka nie jest już tak bardzo restrykcyjna jak to było jeszcze niedawno. Z tego powodu dla kiwi podczas karmienia piersią nie ma żadnych przeciwwskazań. Mimo to warto wziąć pod uwagę fakt, że kiwi potrafi być dość silnym alergenem, a więc istnieje ryzyko, że będzie uczulać. Dlatego też w ciąży może go spożywać każda kobieta, u której nie pojawiała się na nie alergia. Natomiast przy karmieniu piersią należy przede wszystkim zachować ostrożność w tym względzie i zawsze bacznie obserwować karmione niemowlę, ponieważ wszystkie alergeny przechodzą do mleka matki i mogą je uczulać.

Gdy tylko zauważymy, że po zjedzeniu przez nas kiwi i nakarmieniu dziecka pojawi się u niego wysypka lub inne objawy alergiczne to lepiej zrezygnować na jakiś czas ze spożywania go.

Jeśli jednak z naszym maluszkiem nie dzieje się nic niepokojącego, to nie trzeba rezygnować ze spożywania tego dobroczynnego owocu. Tym bardziej, że kiwi podczas karmienia piersią pomaga młodej mamie w dostarczeniu jej potrzebnych składników odżywczych, na które jeszcze bardziej rośnie zapotrzebowanie w jego trakcie.

 

Autor artykułu:

Kryspina

Kryspina - szuka ciekawych, niebanalnych, a jednocześnie przydatnych produktów dla rodziców i dzieci, dba o ich jakość oraz o to, by asortyment sklepu zapewniał szeroki wybór. Prywatnie miłośniczka zdrowego odżywiania i naturalnych kosmetyków, spędzająca aktywnie czas - najchętniej podczas pieszych górskich wycieczek. Wytrwała, empatyczna i dbająca o relacje, zarówno rodzinne, jak i biznesowe.

Skomentuj

0 Komentarze

Make sure you enter the (*) required information where indicated. HTML code is not allowed.